lauantai 4. lokakuuta 2014

Rotan omistajan turhautuma

Rotta herättää sanana paljon assosiaatioita, joista ensimmäisiä palkintosijoja pitävät yleensä "rutto", "kulkutaudit", "tuholainen" tai jokin muu positiivisuuden riemuvoitto. En ota siitä stressiä ja levitän tilaisuuden tullen tietoa villirotan ja kesyrotan eroista. Näen kuitenkin punaista, jos joku ei kunnioita lemmikkivalintaani tai jopa kyseenalaistaa ymmärrykseni asiasta perusteilla, joilla voi mieluummin heittää vesilintua kuin päästää suustaan vuonna 2014.

Olin tänään osana keskustelua, jossa koin että minua jopa säälittiin, koska olen "jotenkin kummasti vahingossa" päättänyt ottaa rottia lemmikikseni. Koin, että ymmärrystäni asiasta vähäteltiin. Rottahan on ruton lähde, tuholainen ja odottaa vain tilaisuuttaan pistää minut poskeensa jääkaappini, tietokoneeni ja sohvapöytäni ohella. Raakalainen, joka odottaa vain hetkeä kostaa villien serkkujensa puolesta. Minun täytyy siis olla hieman vähäjärkinen, voidakseni pitää tuollaista lemmikkiä kotonani.

Tällaisia typeryyden huipentuma-keskusteluja on melko usein. "Onko sinulla lemmikkejä?" "On." "OI! Mitä lemmikkejä?" "Kesyrottia." Rottia!? Rotathan ovat ällöttäviä ja likaisia!" Graaaaah! Yritän kärsivällisesti kertoa kesyrotista lemmikkinä, oikoa ennakkoluuloja ja kaikki menee kuuroille korville. Olen huomannut, että vasta kun mainitsen rottieni kyvystä antaa tassua tai kieriä, ääni muuttuu inhoavasta epäuskoiseksi. "Eiväthän ne sellaista voi osata. Kyllähän ne saattaa vahingossa juuri silloin tehdä jotain kun käsket... Eiväthän rotat, tuommoiset on koirien temppuja. Olisihan se kiva jos ne voisi sellaisia oppia, olisi olisi." Ja minä yritän muistaa epätoivoisesti jokaisen Euroopan maan pääkaupungin hillitäkseni itseäni.

Luin internetistä rotan voivan kiintyä omistajaansa aivan yhtä vahvasti kuin koirakin. Rotta kykenee tuntemaan muun muassa häpeää. Se osaa osoittaa ikävää, jos omistaja on poissa pitkään. Se on pörröinen ja sen "inhottava, limainen, likainen, nahkainen" häntä on kuin silkkiä. Minun rottani nukahtaa kerälle sohvalleni viereeni ja istuu kanssani sängyllä kun luen. Kun tulen kotiin kaupasta, rottani juoksee minua ovelle vastaan vapaana ollessaan. Kun ne pelkäävät, olen vuori hurjan pelottavan maailman ja rottien välissä ja ne turvaavat minuun.

Rotta on upea ja lojaali lemmikki, jos sitä rakastaa ja hoitaa asianmukaisella tavalla.

Loppuun kuva internetin ihmeellisestä maailmasta. Seuraavan kerran kun joku kertoo omistavansa rotan, assosioikaa suloiseen rottuli-vauvaan teddykarhun kanssa.


Kuva lainattu internetistä.

Lisää upeita rotta-kuvia täällä. Katsokaa ja ihastukaa pieniin söpöliineihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti